Hel ved
Vi er til å stole på, holder det vi lover og er der også når det blåser. Vårt språk er ærlig og inkluderende, åpent og tydelig.
Sånn:
Tydelige på hva vi gjør og hva vi står for
Kommuniserer alt som skal være viktig for kunden
Inspirerer og gir ros til kunder når de tar gode valg, og veileder når de trenger det
Ikke sånn:
Skylder på andre
Snakker bare om oss selv, hold heller fokus på kundenes behov
Skryter
Jordnær
Vi er folkelige og vi er enkle å forstå. Vi snakker med en personlig tone, vi har et ubanksk språk og vi tør å vise vår personlighet.
Sånn:
Skriv og snakk enkelt
Bruk et personlig, vennlig og muntlig språk
Ha glimt i øyet og bruk gjerne lun humor
Snakk med folk, ikke til
Bruk alltid ord som «deg» og «dere» når vi snakker med kundene
Ikke sånn:
Skriver et språk som ikke alle forstår
Bruker fremmedord og faguttrykk
Snakker ovenfra og ned
Er selvhøytidelig og jålete
Bruker upersonlige ord som «man»
Har stort fokus på oss selv, som «oss», «vi» og «SpareBank 1»
Lokal
Vi er en bank som er tilstede og nær. Vi er stolte av stedet vi kommer fra og snakker om det folk og bedrifter får til her vi er.
Sånn:
Bruk dialekt og uttrykk
Fortell lokale historier
Bruk lokale bilder og film
Inkluder lokal kultur
Ha relevant kunnskap og innsikt om regionen
Bruk norske ord og navn
Ikke sånn:
Kommuniserer upersonlig
Bruker irrelevante kontekster
Snakker distansert
Snakker om «hele landet» når vi ikke må
Nyttig
Vi leter alltid etter de gode løsningene for hver enkelt kunde, slik at de kan få verdi ut av pengene sine hver dag.
Sånn:
Lytt. Hva er viktig for kunden?
Bruk spørreord aktivt
Hei på framskritt
Gi kunden forutsigbarhet og trygghet i valgene sine
Ikke sånn:
Bruker overdrevne superlativer (mest, best osv)
Overselger våre produkter
Snakker over hodet på folk