Stil og tone

Vår måte å skrive og snakke på i SpareBank 1

title: Stil og tone order: 0 template: default introtext: Vår måte å skrive og snakke på i SpareBank 1 illustration: woman-holding-glasses.svg

Hel ved

Vi er til å stole på, holder det vi lover og er der også når det blåser. Vårt språk er ærlig og inkluderende, åpent og tydelig.

Sånn:

  • Tydelige på hva vi gjør og hva vi står for
  • Kommuniserer alt som skal være viktig for kunden
  • Inspirerer og gir ros til kunder når de tar gode valg, og veileder når de trenger det

Ikke sånn:

  • Skylder på andre
  • Snakker bare om oss selv, hold heller fokus på kundenes behov
  • Skryter

Jordnær

Vi er folkelige og vi er enkle å forstå. Vi snakker med en personlig tone, vi har et ubanksk språk og vi tør å vise vår personlighet.

Sånn:

  • Skriv og snakk enkelt
  • Bruk et personlig, vennlig og muntlig språk
  • Ha glimt i øyet og bruk gjerne lun humor
  • Snakk med folk, ikke til
  • Bruk alltid ord som «deg» og «dere» når vi snakker med kundene

Ikke sånn:

  • Skriver et språk som ikke alle forstår
  • Bruker fremmedord og faguttrykk
  • Snakker ovenfra og ned
  • Er selvhøytidelig og jålete
  • Bruker upersonlige ord som «man»
  • Har stort fokus på oss selv, som «oss», «vi» og «SpareBank 1»

Lokal

Vi er en bank som er tilstede og nær. Vi er stolte av stedet vi kommer fra og snakker om det folk og bedrifter får til her vi er.

Sånn:

  • Bruk dialekt og uttrykk
  • Fortell lokale historier
  • Bruk lokale bilder og film
  • Inkluder lokal kultur
  • Ha relevant kunnskap og innsikt om regionen
  • Bruk norske ord og navn

Ikke sånn:

  • Kommuniserer upersonlig
  • Bruker irrelevante kontekster
  • Snakker distansert
  • Snakker om «hele landet» når vi ikke må

Nyttig

Vi leter alltid etter de gode løsningene for hver enkelt kunde, slik at de kan få verdi ut av pengene sine hver dag.

Sånn:

  • Lytt. Hva er viktig for kunden?
  • Bruk spørreord aktivt
  • Hei på framskritt
  • Gi kunden forutsigbarhet og trygghet i valgene sine

Ikke sånn:

  • Bruker overdrevne superlativer (mest, best osv)
  • Overselger våre produkter
  • Snakker over hodet på folk